Vind hier een antwoord op je vragen.

Frequently asked questions

Heb je vragen? Kijk alvast in de FAQ, wie weet staat het antwoord hier al tussen. 

De werkgever dient zich allereerst te registreren als klant. Dit kan online via onze website. Eenmaal geregistreerd als klant, kan men Alfapassen aanvragen via de Alfapass klantenapplicatie.

Bestellingen worden direct verwerkt. Nadat wij uw betaling ontvangen en verwerkt hebben, kan de Alfapass opgehaald worden.

De factuur volgt op het einde van de week.  
Deze factuur omvat zowel de aanmaakkost als het jaarlijks abonnement.

Ga naar https://www.online.alfapass.be. In het beginscherm kiest u onder de blauwe knop ‘aanmelden’ de optie ‘hulp nodig bij aanmelden?’. Selecteer ‘ wachtwoord vergeten’. Als u dit heeft gedaan krijgt u een link toegestuurd via mail om uw wachtwoord opnieuw in te stellen.

Neen, dit is niet mogelijk. Zowel de aanvraag als betaling gebeuren online via: https://online.alfapass.be

Aan het loket kan u een Alfapass afhalen na bestelling en betaling.

Je kan een Alfapass ophalen in één van onze kantoren.

Om een afspraak te maken neemt u telefonisch contact op met het nummer: +32 (0)3 303 28 29 tussen 9u-12u en 14u-17u. Onze collega’s plannen samen met u een bezoek in.

Bij de afhaling van uw Alfapass dient u een geldig identiteitsbewijs bij te hebben. Dit is een paspoort of identiteitskaart.

Let op: Rijbewijzen, verblijfs- en vreemdelingenkaarten, attesten van verlies,… worden niet aanvaard.

Nee, bij het vervangen van je oude Alfapass worden de nieuwe gegevens automatisch bijgewerkt.

Nadat een Alfapass besteld is en de betaling ontvangen en verwerkt is, kan deze opgehaald worden. Je ontvangt hiervan een bevestigingsmail.

Meld het verlies direct aan uw werkgever. Vraag hen om de verloren of gestolen Alfapass via het online Alfapass-account tijdelijk te blokkeren wegens ‘verloren’ of ‘gestolen’.

Doe aangifte bij de lokale politie. Het is raadzaam om bij verlies of diefstal van een Alfapass aangifte te doen.

Bezoek een Alfapass kantoor met uw eID of paspoort. Daar zal een nieuwe Alfapass voor u worden gemaakt. De factuur voor deze vervanging ontvangt uw werkgever achteraf per e-mail.

Je Alfapass is gelinkt aan het bedrijf waarvoor je werkt. Werk je voor meerdere werkgevers dan heb je een Alfapass nodig voor elk bedrijf.

Met jouw Alfapass kan je wel bij meerdere bedrijven terecht. Om een lijst met alle bedrijven te verkrijgen klik je best op volgende link .

Je Alfapass-abonnement wordt bij ontvangst geactiveerd. Als trucker vind je in onze kantoren een lijst met aangesloten faciliteiten waar je Alfapass automatisch gebruikt kan worden. Andere types moeten eerst nog toegangsrechten verkrijgen bij de aangesloten faciliteiten.
Belangrijk: Alfapass verleent geen toegangsrechten. Dit blijft altijd in het beheer van de terminals.

De Alfapass is 3 jaar geldig.

De persoon in kwestie kan persoonlijk langskomen met een geldig identiteitsbewijs en de oude Alfapass om deze te vervangen. Dit kan al vanaf 3 maanden voor de vervaldatum, die op de Alfapass zelf staat vermeld.
U hoeft in dit geval geen nieuwe Alfapass aan te vragen.
Controleer voordat u langskomt de locaties en actuele openingsuren op https://www.alfapass.be/kantoren/.

Neen, Alfapass geeft geen dagpassen uit.

Neen, dit is niet mogelijk. De Alfapass dient door de persoon waarvoor de Alfapass besteld is afgehaald te worden.

U dient de juiste gegevens door te geven via mail, zodat wij deze kunnen aanpassen. Zodra deze zijn aangepast, kan u een nieuwe Alfapass laten maken.

De factuur voor deze vervanging zal achteraf verstuurd worden.

U dient dit zo snel mogelijk aan ons door te geven. U kan dit doen door te mailen naar info@alfapass.be .

Een nieuw BTW-nummer dient opnieuw geregistreerd te worden.

Log in op uw account. Links in beeld kiest u voor “registreer bedrijf”.

Geef alle gegevens in. U ziet nu de nieuwe registratie met een nieuw klantennummer links in beeld staan.

Let wel dat je geen nieuwe Alfapassen kan bestellen noch lopende abonnementen verlengd kunnen worden wanneer het oude btw-nummer niet meer actief is.

Meer vragen mail naar info@alfapass.be

Bij stopzetten van uw activiteiten dient u al uw Alfapassen te stoppen en te blokkeren. Dit doet u door in het dasboard op ‘Actief’ te klikken. Je krijgt hier een overzicht van alle actieve Alfapassen. Selecteer één per één de persoon waarvoor je de kaart dient te stoppen. Kies de optie ‘blokkeren en stoppen’ en geef vervolgens de reden van statuswijziging in en een eventuele beschrijving.  Doe dit ook voor uw inactieve kaarten die je tijdelijk geblokkeerd hebt. Dit om onnodige kosten te vermijden.

Om toegang te krijgen tot ons systeem moet u natuurlijk akkoord gaan met onze algemene voorwaarden. Indien u hier niet mee akkoord gaat kan u van onze diensten geen gebruik maken. Gaat u ergens niet mee akkoord om een bepaalde reden, heeft u vragen of wilt u iets bespreken dan kan u een e-mail sturen naar prisec@alfapass.be wij helpen u graag verder.

U kunt al uw facturen 24/7 terugvinden in onze online applicatie. Log hiervoor in via https://online.alfapass.be.

MyAlfapass is alleen beschikbaar in het Engels.

Niet gevonden wat je zocht? Stuur gerust je vraag naar info@alfapass.be , wij helpen je graag verder.