De invoering van ISPS
De invoering van de Alfapass is een rechtstreeks gevolg van de ISPS-code. Die werd na de gebeurtenissen van 11 september 2001 ingevoerd om de veiligheid op lucht- en zeehavens te verhogen. Deze regelgeving bepaalt dat alle watergebonden haventerminals onder andere de identiteit van alle bezoekers moeten controleren en registreren.
Alfapass als pionier
De Antwerpse havengemeenschap wilde absoluut vermijden dat iedere terminal een ander controlesysteem zou invoeren. Daarom begonnen ze aan één gemeenschappelijk systeem dat de wachttijden bij elke terminal ingang beperkt.
En zo zag Alfapass het levenslicht. Het werd een coöperatieve vennootschap van:
- Koepelorganisatie Alfaport
- Werkgeverscentrale CEPA
- Technologische arm Seagha
Sinds de oprichting van Alfapass hebben we één doel: het professionaliseren van de persoonsidentificatie in de haven naar een hoger niveau tillen. Vroeger deden we dat enkel voor havenarbeiders, vandaag kan Alfapass ook gebruikt worden voor alle bezoekers in de haven en andere sectoren.
Bedrijfsprofiel
Ons doel
Service Provider Alfapass zorgt voor geverifieerde digitale identificatie-oplossingen binnen gereguleerde sectoren. We willen uitgroeien tot een geprefereerde partner binnen deze industrieën, omdat we geloven dat we op die manier de beveiliging kunnen maximaliseren.
Waarom Alfapass?
We hanteren zeer hoge standaarden voor veiligheid en conformiteit. Zo beschikken we steeds over de unieke en correcte ID-gegevens die voldoen aan alle wettelijke vereisten.
State-of-the-art
Alfapass kiest uitsluitend voor vooruitstrevende en veilige methodes en technologieën.
Compliancy
De verschillende Alfapass-tools zijn conform de complexe hedendaagse standaarden.
Integration
Al onze oplossingen en tools kunnen feilloos integreren met andere systemen.
Security
We bieden onze klanten 100% zekerheid over geverifieerde en gecontroleerde identiteiten.
Alfapass door de jaren heen
De Antwerpse havengemeenschap richt Alfapass op voor de verplichte identiteitscontrole en -registratie.
Alfapass wordt een oplossing voor verplichte identiteitscontrole en -registratie. De Smartcard geeft havenarbeiders de mogelijkheid om met één kaart toegang te krijgen tot verschillende terminals. Dit werd al snel uitgebreid naar bezoekers van zeehaven terminals.
De Alfapass Smartcard wordt aangeboden in Zeebrugge door Alfapass-partner Apzi.
De ADR-certificaten voor chauffeurs zijn gekend in ons systeem. Hierdoor krijgen terminals zicht op de kwalificaties van chauffeurs, en weten ze of chauffeurs werden opgeleid voor de goederen die ze moeten vervoeren.
De Alfapass Smartcard wordt uitgebreid met biometrie. Zo voorkomen we proactief misbruik van de kaart of identiteit.
Bezoekers kunnen zich vanaf nu vooraanmelden op een Terminal voor scheepsbezoeken of locaties.
De Alfapass applicatie werd in een nieuw jasje gestoken en geoptimaliseerd.
Alfapass gebruikt geavanceerde technologieën om de echtheid van identiteitsdocumenten te controleren. Daarbovenop controleren we de identiteit van de persoon die voor ons staat. Dankzij deze combinatie kunnen we het hoogst mogelijke beveiligingsniveau garanderen.
Tijdens een grote inruilactie gaven we iedere Alfapass-gebruiker de veiligste en nieuwste kaarttechnologie.
Prean faciliteert al je vooraanmeldingen. Eenvoudig, snel en volgens de regels van de kunst.
De look & feel van Alfapass wordt volledig in het nieuw gestoken.